Det är tragiskt för Sverige!

Peter Stormare, aktuell med filmen VARG den 4 april 2008. I pressmaterlalet kring filmen står att läsa en del. När intervjun kommer in på samarbetet med Valsjöborna tackar han speciellt Samebyn:

"Jag har i djupet av mitt hjärta en stark kärlek till dem, deras traditioner, deras tro och tillit till att vara människa. Att få vara en del i ett stort underbart maskineri. Och då talar jag inte om politik utan om den uråldriga tradition som de bejakar.

Jag är skamsen över att vi i Sverige inte givit Samerna större rätt över att fatta sina egna beslut. Det är en skam! Speciellt i ett land där politiker är så snabba att i media fördöma vad som händer i alla andra länder utom i sitt eget. Det är tragiskt för Sverige."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback