Hyr en same!

Hej!

Jag undrar om ni hyr ut koltar eller vet någon som hyr ut?

Frågan fladdrade förbi i sameföreningens inlåda nyligen.

Frågan från marknadsavdelningen på ett känt etablissemang kändes märklig, ja näst intill kränkande!  Jag blev både arg och ledsen och skulle ha velat motfrågat:

 

- Känner du någon som hyr ut en bygdedräkt med rejäla knätofsar från Dalarna så att jag kan laja runt och leka dalmas.

En snabb slagning på nätet visar att det finns att hyra bygdedräkter, så det blev inte riktigt rättvist!

"Hemslöjden har ett antal Norrbottens. bygdedräkt 1956 till uthyrning. det finns också en mansdräkt med röd. skjorta och vadmalsbyxor".

Och då kanske man kan vara mer förlåtande:

"Vi känner till att det finns svenska bygdedräkter att hyra. Samer har dock aldrig kommit på tanken att man skulle kunna hyra ut koltar till andra som inte är samer.

Kolten är en viktig del av den samiska identiteten. En del samer har av familjehistoriska skäl och omgivningens tryck under generationer avstått från att bära kolt. Under återövringsprocessen av den samiska identiteten kan det innebära upp till en livstid av vånda med personliga frågeställningar om att bära kolt eller inte. Är jag tillräcklig same för att bära kolt?"

Därför känns det märkligt för mig att en svensk frågar om det går att hyra en kolt för att bara dra på sig sisådär för att vara någon slags lustifikation eller vad nu syftet kan vara.

Kanske det bästa svaret är:
-  Varför bara hyra en kolt? Hyr en same i stället och ta reda på hur det är att vara same - på riktigt.

(jag har för mig att umeå sameförening har att sådant initiativ - hyr en same)

Dieðut Wikipediijjas

Kollade hur Wikipedia fungerar. Tog besväret att lägga upp Wikimedia programvaran på webservern jag hyr plats på för http://www.friskhome.se/. Än får ni inte se några resultat därifrån - det är inte klart. Förresten, en Wikimedia kan aldrig bli klar!

Wikipedia fungerar som ett uppslagsverk som alla har rätt att att skriva i. Det viktiga när man skriver är att man inte trampar på andras upphovsrätt. När jag laddade upp en bild  jag själv tagit på svenska Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/, var det administratörer framme och kollade att jag hade angivit rätt licensutfästelse och att jag inte snott bilden från någon annan.

Jag provade att delta i svenska Wikipedia genom att komplettera artikeln om Arjeplogs kommun med fakta om befolkningsutvecklingen. Se här http://sv.wikipedia.org/wiki/Arjeplogs_kommun. Arjeplogs församling bestod 1766 av 96,7 % samer. Ja, det står ju inte så nu i Wikipedia, men det är en slutsats man kan dra.

Är Wikipedia pålitligt? Ja, det finns en form av sjävsanering. Social kontroll skulle man kunna kalla den. De som "klottrar" och inte följer riktlinjer och etik och moral blir avstängda. Men, den bygger på att  de som kan ämnena deltar och korrigerar/komplettera fortlöpande. Se här två exempel och jämför.

Engelska Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Sapmi 
Svenska Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Sapmi 

Det ser ju lite tunt ut när man kollar svenska Wikipedia, men klickar man vidare på Artikelkategorier: Sverige | Samer får man mer fullödig information.

Wikimedia är en stiftelse som diriver ett antal projekt som Wikipedia, Wikibooks, Wiktionary.

Vad kan Wikimedia göra för små språk-och kulturgrupper som de samiska?

1. Samiskt perspektiv kan anläggas på fakta där det är relevant. Exemplet med Arjeplog talar väl för det. Arvidsjaur är nu på tur!

2. Språk och annan kultur kan upprätthållas med små medel av alla, i realiteten blir det väl några, och kan hållas tillgängligt för alla. Aktuella och uppdaterade ordböcker är väl det som kommer närmast i min tanke, interaktiva språkkkurser är nästa.  Men hur skall kulurarbetarna tjäna pengar?

Wikipedia på samiska? Jo då. när jag klickar runt hittar jag en nordamisk Wikipediijas.

Kliv in och kolla. Hjälp till och översätt - om inte annat!