Jag kan inte registrera mig som same!

Ett brev passerade förbi i Sameföreningens verksamhet och jag hoppas svaret kan vara till nytta för andra än bara brevskrivaren: 

Jag har hört att det inte skulle gå att registrera sig som same längre trots att jag har sameblod och är lika mycket same som min registrerade kusin. Stämmer det och varför kan inte jag registrera mig längre i så fall? Om det inte av någon anledning längre skulle vara möjligt anser jag det vara diskriminering.

Mvh M R , Sthlm.

Svar från Inge

Hej M,

du tar upp en urviktig fråga jag har tänkt på länge som har att göra med att jag tycker att det är viktigt att vara med i sameröstlängden.

Folkbokföingen har intill 1945 registrerat om man är same. Den "registreringen" är dock inte tillförlitlig eftersom den tog utgångspunkt i om man var renskötande same och/eller om gamla anteckningar hade hängt med familjen sedan 1800-talets församlingsböcker. Så fort en same började med jordbruk eller flyttade från en rennäringskommun försvann den anteckningen (jag är släktforskare och har stött på detta av egen erfarenhet).

Den moderna svenska folkbokföringen registrerar bara medborgarskap. Språk- och kulturtillhörighet registreras inte. I Finland registreras språk och därför har man bättre överblick över hur många samisktalande som finns där (det finns naturligtvis enbart finsktalande samer och dem registeras inte som samer).

Den samiska identiteten sitter naturligtvis inte i register eller i sameröstlängden. Det är ju ett personligt ställningstagande att känna sig som same och vara med i det samiska samhället och dess sociala sammanhang, ex vis en sameförening.

För en del kan den samiska identiteten utgöra släktskapet, kolten och språket. För någon annan, kan det vara att, utöver släktskapet, vara del i ett samiskt socialt sammanhang och kunna påverka det samiska samhället politiskt. Andra kanske avstår helt att anta en samisk identitet trots att man har släktskapet. Komponenter i det som man väljer att vara samisk identitet för sig själv är personligt.

I sameröstlängden får den vara med som, talar samiska, eller kan göra det troligt att en mor- eller farförälder har talat samiska i sitt föräldrahem. Och den som har en förälder som är med i sameröstlängden får vara med. Se mer på sametingets hemsida. www.sametinget.se

Den enda möjligheten i Sverige att registrera sin samiska identitet officiellt är att bli medlem i sameröstlängden.

Nu finns det faktiskt en del samer som står utanför röstlängden, även renskötare. Anledningarna uppges vara avståndstagande från sametinget som idé eller att man inte har behov av att vara med i det i det politiska samesamhället för att nå sin personliga definition för samisk identitet.

Men det finns en risk för det samiska samhället i det personliga valet att att stå utanför sameröstlängden. Efter två generationers icke-registrering står avkomman utan möjlighet att återövra en samisk identitet med innebörd att kunna påverka det samiska samhället politiskt om det råkar vara så att mor- och farföräldrar inte har pratat samiska.

Slutsatsen är, vad man än tycker om sametinget och sametingspolitiker, den bästa "gåva" ens föräldrar eller morföräldar kan ge barn och barnbarn är att gå med i sameröstlängden för att göra det möjligt för sin avkomma att kunna förvärva en samisk identitet som erkänns av det svenska samhället och politiskt kunna påverka det samiska samhället.

Återkom gärna om det är så att du nekas möjlighet att bli medlem i sameröstlängden trots att din kusin verkar vara medlem. Trots allt, ni har väl samma mor- eller farföräldar?

Du är naturligtvis välkommen att bli medlem i sameföreningen i Stockholm. Se vår hemsida för medlemsavgift och hur man blir medlem.

Med vänlig hälsning

Inge

Jag känner mig rädd!

"Sameföreningen i Stockholm är Sveriges största. Även där berörs man av de senaste renbetesprocesserna.
- Jag känner mig rädd, säger Viktoria G Harnesk, vice ordförande."
Torsdag 18 augusti 2005, 01:00
Länstidningen | Härjedalen
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=255858&avdelning_1=101&avdelning_2=136