Samisk tavla

Jag har en samisk tavla..... Den fanns i min familj under min uppväxt. Den hade sin hedersplats i vardagsrummet utan att min mor talade särskilt mycket om den. Jag tror att det var så att min far köpte den till min mor vid något tillfälle. Det var Hötorgskonst, sa hon. Sen tog berättelsen slut. Var det för att min far i sin uppvaktning hade tryckt på något känsligt - att hon var lapp?

Den fanns där bara.  I vardagsrummet. Motivet är en sjö med fjäll i bakgrunden, stiliserad kåta till höger med en lika dåligt målad lapp till vänster om kåtan kokandes kaffe.

Den fanns där bara. Liksom etsade fast ett lager till i det undermedvetna varje gång man kastade en blick på den. Nästan dagligen i tjugo år.

Den fanns där bara. Ned i flyttlårar, upp ur flyttlårar. Fiskebäck, mittemot Nässjö brandstation, Nässjös Sturegata, Smålands Taberg, Ödeshög, Fullersta, Segeltorp, Skogås.

Den fanns där bara. I "riktiga fjällen". Sarek, Pårtefjällen, Påreks lappläger, på Kungsleden mellan Pårtestugan ock Kvikkjokk. Där har tavlan målats. I alla fall är mitt undermedvetna övertygad om det efter vandringsfärder dit.

Den finns där bara. I mitt vardagsrum. Man ser den när man kommer in. Den har paradplats mellan altandörrens cypressartade utsikt och hörnfönstrets tallskog med rhododendron i förgrunden.

Jag fick den bara. Jag tycker du ska ha den, sa min mor. Helt plötsligt för en 10-15 år sen. Förstod inte varför. Glömde fråga.

Här är tavlan. S. Aspelin är signaturen.

(Klicka på bilderna och jämför signaturerna)
Efter lite forskningar på nätet  tror jag att  S. står för Stig. Se en annan tavla av S. Aspelin hos  Tallkrogens Gammalt & Nytt HB Antikrundan på svt.se är obarmhärtig och förpassar tavlan till kategorin Rammakarnas favorit.

Kommentarer
Postat av: Lars-Nila Lasko

Hej!

Du har en intressant blogg med intressanta inlägg. Besök gärna min blogg http://lasko.bloggsite.se/

2006-11-13 @ 20:37:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback