En intressant debatt pågår...

..där denna webblog har väckt tankar och debattlust.

http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=2705&start=150&tstart=2

Egotrippad? javissst, det står ju i programförklaringen till denna webblogg - "om mig själv".

Etnisk rensning? har faktisk ingen aning om samer tar det begreppet i anspråk när man talar med FN. Någon som vet?

"Etnisk rensning" var bara min egotrippade slutsats av den lilla analys av det jag har hunnit ta till mig om detta under min något mer än 50-åriga levnad och släkts historia. Och av debattinläggen att döma, som fyllde på med historiska fakta,  var det inte fel slutsats.

Kommentarer
Postat av: Peter

Såg inte att du redan hade uppmärksammat detta...:-)

Lite sent för kommentarer men jag tycker att ditt inlägg ändå förtjänar det, sedan jag läst debatten som jag totalt missade förut.

Du skriver ju "påminner" om etnisk rensning. Det finns väl ingen som kan bestrida det faktum att att samerna har mer eller mindre assimilerats i det svenska samhället under en hundraårig period - av en medvetet förd socialdarwinistisk politik.

Tvångsförflyttningar, tvångssteriliseringar, språkförbud, skolplikt, utrensning av en majoritet av samer ur samebygemenskapen, krav på uppodling av mark etc skulle kunna kvalificera sig till att vara vapen i denna etniska utrensning.

Jag anser att detta verkligen "påminner" om en etnisk rensning.

Men det kallas nog snarare en kulturell utrensning?

Tyvärr finns det ingen internationell lag som reglerar sådana aktiviteter hos de stater som undertecknat dessa.

Postat av: LB

Ja det är ju så många samer som mördas, våldtas och drivs från sina hem varje dag av den svenska staten så det måste ju röra sig om etnisk rensning, eller varför inte kalla det för folkmord det låter ju bättre det... Att behandla alla i landet lika borde kanske vara det som vi bör eftersträva utan att somliga ska mer rätt än andra, men som sydsvensk kanske jag ska ta och kräva mer än andra människor i landet för våra förfäder i skåne var ju de första invånarna som kom hit efter att inlandsisen drog norråt. Men nu har jag ju inte den hybrisen att sätta mig på folk för en inbillad högre rätt för att min kultur säger det, och tacka fan för det.

Lb

2007-03-06 @ 15:30:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback