Oddasat - när jag vill!

Jovisst, det har funnits programmeringsbara videobandspelare i minst 10 år. En sån följde med min fru när vi gifte oss för ungefär så länge sedan.

Att programmera videon skulle bli en oöverstiglig uppgift - för mig.

1. Efter mer än 30 år i IT-branschen kunde jag inte förstå att videokonsumenter skulle behöva stå ut med ett så oanvändarvänligt gränssnitt för att programmera inpelningar, så jag avstod.

2. Analog inspelning innebär kvalitetsförluster. Hur kan man stå ut med att titta på video i Long-Play kvalitet? Så jag avstod.

3.  Ingen av de många videobandspelare som har passerat hemmet (de går ju sönder och när fjärrkontrollen inte passar min fru åker de tillbaka till handlaren under öppetköp-månaden) har haft mer än åtta minnesplatser för inspelning. Efter att ha studerat min frus användande av dessa minnesplatser insåg jag lätt att min eventuella programmering av Oddasat skulle inte ha överlevt en vecka, så jag avstod.

4. Oddasat finns tillgängligt på webben. Men, att sitta på en kontorsstol och titta på TV känns inte så inspirerande. Dessutom fungerar inte tekniken alltid, så jag avstod.

Så kom det hem en PVR, Personal Video Recorder, kopplad till Comhems uttag i väggen (TRE hål i väggen).  160 GB hårddisk, efter en stunds användande insågs det att den egentliga kapaciteten är 145 GB (IT-branschen luras och räknar i multipler om 1024 när vanligt folk räknar med 1000). Det som man har spelat in spelat in visas i samma kvalitet som den har setts i TV. Bilden från PVR är bättre än den tidigare Comhem boxen.

Så, efter studium av instruktionsbok och elektroniska programguiden, och ett par klick senare sitter nu Oddasat där i sin minnesplats för inspelning.

Att se på Oddasat i min länsstol är nu ren avkopppling. Och om jag blir avbruten i mitt  koncentrerat  insupande av samiska nyheter är det bara att backa (som make skall man ju alltid vara tillgänglig fäör kommunikation?!).

- Du har ju inte varit intresserad av video tidigare? (med fruktan i blicken att nu räcker inte hårdisken till för hennes program)

Så med takten av 1 GB per inspelad timme åser jag nu hur det lediga hårdiskutrymmet sakta mals ned med ännu osedda program. Flying Doctor, Dr Phil.... (jag tar naturligtvis bort Oddsat när jag sett färdigt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback