Ett tittskåp

Carl Gustaf har flyttat hem till oss. Ja, inte knugen. Utan hans granne från Handöl, några renpiss bort från kungens stuga i Jämtland. Det är en braskamin med fönsterluckor som nu står i hörnet där TVn stod förut. Den fyller samma funktion - man tittar in i den.

Det är rogivande, jag och min hustru reflekterar. Jag över alla samtal jag haft med en kompis som gärna reflekterar över elden och de urkrafter som han påstår sitter nedärvda i generna.

Elden som mänsklighetens möjliggörare, det som gav människan fördel över andra arter - som han nu förgör.

Elden som mötesplats för generationers berättartradition och kunskap som med upprepat nötande lärdes av nya generationer. Ett dåtida tittskåp. En mediakanal på utdöende.

Det nutida tittskåpet. Snabba pixlar och ljud. Jakt efter det nya, nyare, nyast. Ingen tid för upprepning, lärande - tillför det kunskap?

Kommentarer
Postat av: Jeanette Hjortsberg

Hej
Kul att se och läsa om kommentarerna om tavlan som jag är säker på att Stig Aspelin har målat. Jag är hans äldsta barnbarn och det glädjer mig att tavlan pryder din vägg

2007-10-02 @ 23:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback